Jelmer Elise Barry Anngy
Luuk Menno Noah Rumeysa
   
Mr. Oorthuis Juf Dijkstra    
       

 


10 april

De Drommedaris

  Door Luuk en Noah 
 
Luuk: Sinds een paar weken werken wij af en toe bij de Drommedaris in Enkhuizen. Het is een soort maatschappelijke groepsstage. 
Noah: Het hele gebouw wordt verbouwd. 
Luuk: Wij zorgen ervoor dat dingen, zoals tafels en stoelen, in elkaar worden gezet. Ook brengen we dozen naar de juiste plek.
Noah: Het is heel gezellig om er met een paar andere jongens te kunnen werken.
Luuk: We hoeven die dagen niet naar school. Het is leuk dat we het vertrouwen krijgen om in de Drommedaris te mogen werken. We hebben veel zelfstandigheid. 
Noah: Binnenkort mogen wij ook naar de officiële opening, als de Drommedaris weer open gaat.
Luuk: Soms denk ik wel dat er geesten zijn. Het gebouw is natuurlijk al meer dan vijfhonderd jaar oud…

 

12 maart

Waterproject

Door Barry
 
De afgelopen week zijn we bezig geweest met een project over water in de klas. In drie groepjes gingen we aan de slag. Mellica, Rumesya en ik gingen met verschillende grondsoorten werken. We hadden een groot vergiet met een koffiefilter waar we de grond in stopten. Met een stopwatch gingen we kijken hoe lang het duurde voordat het er doorheen was. Potgrond ging heel snel, terwijl schelpen er lang over deden.
De twee andere groepjes deden wat anders. Het ene groepje probeerde water te verplaatsen met een rietje, het andere groepje had een polder nagemaakt in een bak. Ze pompten water van de ene naar de andere kant van de dijk. Het was heel leuk, alleen was het na afloop wel een beetje nat in de klas!

 

 

12 Februari

Tentoonstelling ‘Nederland in 7 overstromingen’

 door Barry en Jelmer

 

Jelmer: Op donderdag 12 februari zijn wij met onze klas naar het Zuiderzeemuseum gegaan. Daar was een tentoonstelling over overstromingen in Nederland.
Barry: In de les van mevrouw Dijkstra hebben we het over de watersnoodramp gehad. We hebben ook de film De Storm gekeken. Het was een heel leuke film, ondanks dat het sneu was dat er mensen verdronken.
Jelmer: In het museum waren allemaal filmpjes te zien over overstromingen. 
Barry: Ook hadden ze met steigers nagemaakt dat je in het water stond. Ik vond het een heel leuke tentoonstelling en heel interessant.
Jelmer: Het buitenmuseum vind ik zelf leuker! Maar ik heb nu wel geleerd wat je moet doen als een dijk doorbreekt.
Barry: We hebben ook veel geleerd over de watersnoodramp. En De Storm is een echte aanrader!
 
 
 
 
MAS certificaat!
 
 door Rumeysa
 
Ik heb stage gelopen bij een school, De Tweemaster in Enkhuizen. Ik mocht een stageplek kiezen en ik wilde iets met kinderen. En ik woon zelf ook in Enkhuizen, dus dat was ook handig. Op school was ik assistent in de klas, in groep 1/2. Het was heel leuk: ik mocht hetzelfde doen als de juf zelf. Je bent dan nog maar 14 jaar, maar je voelde je wel ouder. Ik ben er een maand geweest. Het leukste was dat de kinderen mij lief vonden. Nu ik mijn certificaat voor mijn maatschappelijke stage heb, mag ik  gaan beginnen met de groepsstage. Dan ga ik niet iets met kinderen doen, maar met bejaarden bijvoorbeeld.
 
 

23 Januari

Gymles

 
 door Mohamed
 
Gym is mijn lievelingsvak. Je kan er lekker sportief doen. Aan het begin pakken we meestal een voetbal of een volleybal. We krijgen les van meneer Maasbach.
Een tijdje terug hebben we met gym ook de piepjestest gedaan. Elke keer als er een piepje gaat moet je beginnen met rennen. Telkens ga je een rang omhoog. Ik heb de hoogste rang van de klas gehaald, samen met een bovenbouwer: tot rang 13! 

9 januari 2015

Verkeersles

 door Menno

 

Op donderdag 8 januari hadden we een bijzondere verkeersles op school. Als eerste mochten we in een simulator: een soort ijzeren frame met een stoel daarin. Het was een auto die na een ongeluk op z’n kop stond, dus je zat zelf ook ondersteboven. Daarna moest je er zo snel mogelijk uit zien te komen. Je moest eerst je gordel losmaken en dan uit de auto kruipen. In een paar seconden was ik er uit. Ik was de snelste van iedereen!

Daarna mochten we ook autorijden, op het digibord dan. Met een stuur, een gaspedaal en een rempedaal mochten we in de klas sturen. Op het bord zag je de weg waar je reed en hoe hard je ging. Je moest 60 kilometer per uur rijden. Het ging om je reactievermogen: als er ‘stop’ stond moest je zo snel mogelijk remmen. Dat ging heel goed!

Algemene techniek

 door Anngy

Voor de kerstvakantie hebben we met algemene techniek gips gemaakt. Je hebt een bak waar je wit poeder in doet. Daar doe je water bij, om het vervolgens te mengen. Dan wordt het gips. Daarna doe je het in een vorm, waar je het in laat drogen. De volgende dag met algemene techniek was het droog. Daarna heb ik het geverfd. Ik heb een paard gemaakt en geverfd, die is erg goed gelukt!